2023 VISAR LÄTT OMSÄTTNINGSTILLVÄXT

Af Peter van Gestel Dec 18, 2023

Inom kort kommer PromZ Vak återigen att publicera den stora branschstudien, genomförd av företaget OneQuestion. Låt oss ta en första inblick. Vi börjar med det som naturligtvis intresserar alla: omsättningsutvecklingen.

År 2023 rapporterar reklammaterialrådgivare i genomsnitt en omsättningsökning på 6,3 %. Under föregående år låg omsättningstillväxten fortfarande på nästan 16 % i genomsnitt, och detsamma gällde 2021, då omsättningsnedgången från 2020 till följd av corona kompenserades. Vi ser alltså att omsättningstillväxten 2023 är avsevärt lägre än under de två föregående åren. Med tanke på inflationstakten kan en omsättningsökning på 6,3 % inte betraktas som ett fantastiskt resultat. Rådgivarna räknade för ett år sedan med en tillväxt på 8,0 %, vilket är mer än de faktiskt uppnådda 6,3 %.

En liknande utveckling ser vi hos leverantörerna, även om tillväxten där är något högre. År 2023 uppgick den till 11,1 %, jämfört med 19,8 % år 2022 och 13,4 % år 2021. Även för leverantörer gäller alltså att omsättningstillväxten 2023 var tydligt lägre än under de senaste åren. Ändå var omsättningstillväxten bland leverantörerna 2023 högre än vad man för ett år sedan hade förutsett: då räknade man med en tillväxt på 6,5 % för 2023.

Sammantaget är detta inga dåliga siffror, men det är tydligt att vi som bransch måste göra ännu mer.