PromoAlliance, det strategiska partnerskapet mellan ASI i Amerika, PSI i Europa och Sourcing City i Storbritannien, organiserade ett webbseminarium om den internationella reklamartikelmarknaden. Vi har lyft fram några anmärkningsvärda punkter.
Amerika
Marknaden växer fortfarande i Amerika. 2023 var ett rekordår med en omsättning på 26,1 miljarder US-dollar (2022 låg den på 25,8 miljarder US-dollar). Tillväxten stagnerade dock under året. Som jämförelse: under fjärde kvartalet 2022 var tillväxten 11,1 %, medan den under fjärde kvartalet 2023 bara var 0,1 %. Det förväntas att denna nedgång fortsätter.
Storbritannien och Irland
Även i Storbritannien (inklusive Irland) var 2023 ett rekordår för reklamartikelindustrin. Detta skedde trots att landet kan sägas ha befunnit sig i kris. Inflation, astronomiskt höga energipriser, enorm brist på arbetskraft och strejker präglade 2023. Ändå uppgick omsättningen för reklamartikelmarknaden till över 1,1 miljarder pund. Detta exkluderar dock reklamtextilier (uppskattat till 25–35 % av hela den brittiska marknaden). Och även denna omsättning utgör ett rekord.
Europa
För Europa som helhet finns det ännu inga siffror, men man uppskattar att marknaden totalt sett har vuxit. Det är dock tydligt att det finns vissa hot mot reklamartikelindustrin. Ett av de viktigaste i Europa är den långtgående regleringen kring leverantörskedjans ansvar (förväntas bli obligatoriskt från 2027). Som reklammaterialrådgivare måste du i framtiden veta hur dina leverantörer arbetar med hållbarhet, personal och liknande. Och du måste inte bara veta, utan även kunna visa bevis på detta. Allt detta måste framgå i ett produktpass. Större leverantörer som XD-Connects och PF Concept har redan kommit långt i detta, men majoriteten av leverantörerna har inte börjat alls. Det förväntas att de på sikt inte kommer överleva om de inte tar tag i det nu. Detta kan utlösa en våg av uppköp.
Förväntningar om uppköp uttrycktes även på försäljningssidan. Bland annat söker amerikanska företag partners i Europa för att kunna ta steget mot internationalisering. Deras stora internationella kunder kräver europeiskt stöd.
Trender
Några trender diskuterades också. Hållbarhet och transparens (spårbarhet) står fortfarande högst upp på listan. En ny trend är AI. Det talades till och med om AI-washing (motsvarigheten till greenwashing). Alla hävdar att de arbetar med AI och använder det i olika marknadsföringsbudskap, medan det ofta inte sträcker sig längre än att använda ChatGPT för texter. Dessutom bekräftade alla parter att efterfrågan på kvalitet och konsumentvarumärken på reklammarknaden blir allt större.
Utsikter för året
Till sist diskuterades förväntningarna för innevarande år. Den viktigaste insikten: egentligen går det inte att säga något säkert. Många ekonomiska signaler står på orange globalt, men vad som faktiskt kommer att hända är osäkert. Storbritannien togs här som exempel: 2023 var deras bästa år någonsin, trots dålig ekonomisk utveckling och det faktum att Brexit enbart haft negativa effekter på branschen.