PBCI: Marknadsindex för reklambranschen

Af Peter van Gestel Jun 22, 2023

I början av året lanserade Global Executive Network (GXN), det globala nätverket för ledare inom reklam- och närliggande branscher, Promotional Industry Business Climate Index (PBCI). PBCI är en indikator för att bedöma den ekonomiska utvecklingen inom reklambranschen. Resultaten för det första kvartalet 2023 finns nu tillgängliga.

Datan baseras på 306 enkätsvar från aktörer inom reklambranschen som år 2022 tillsammans omsatte 3 miljarder euro. Deltagarna, huvudsakligen från Tyskland, Österrike, Schweiz, Benelux-länderna, Storbritannien och Irland, ombads att bedöma sin aktuella affärssituation och dela sina förväntningar för de kommande sex månaderna. De kunde beskriva sin situation som “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” och sina förväntningar för de kommande sex månaderna som “mer gynnsam”, “oförändrad” eller “mindre gynnsam”.

Saldovärdet för den aktuella affärssituationen beräknas genom skillnaden mellan andelen “bra”- och “dålig”-svar. På samma sätt beräknas saldovärdet för förväntningarna. Affärsklimatindexet är genomsnittet av dessa saldon och kan ligga mellan +100 och -100. För det första kvartalet 2023 ligger indexet på 37,2, vilket indikerar en positiv stämning i branschen. Även om den aktuella situationen är gynnsam, ligger förväntningarna för de kommande sex månaderna något lägre med ett index på 32,4.

Indexet tas fram kvartalsvis och speglar den aktuella marknadssituationen samt förväntningarna för de kommande sex månaderna. Med tiden kommer PBCI att följa utvecklingen av de viktigaste datapunkterna för branschens stämningsläge och framtidsutsikter. Genom att utöka den geografiska täckningen av indexet och öka antalet deltagare är målet att PBCI ska kunna erbjuda marknadsspecifika indikatorer. Med en utvidgning av undersökningen till Nordamerika och fler svar från Sydeuropa och de skandinaviska länderna kommer PBCI att etablera sig som en tidig indikator i branschen.